[Adsense-top]Het aanpassen van je uitgaven aan je inkomsten wordt ook wel budgetteren genoemd. Een budget (of begroting) kun je zien als een planning van wat je waaraan wilt gaan uitgeven. Hoewel het misschien lastig lijkt om zoiets te maken, valt dat eigenlijk best wel mee. Hieronder heb ik een simpele manier beschreven om in jouw persoonlijke budget in elkaar te zetten.
Stap 1: Uitgaven in kaart brengen
Als eerste stap ga je proberen uit te vinden waar je je geld aan uitgeeft. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar wat goed blijkt te werken is simpelweg een maand lang in een opschrijfboekje (een zogenaamd kasboek of huishoudboekje) alles bijhouden wat je uitgeeft. Bij elke uitgave schrijf je de volgende dingen op:
- De datum van de uitgave
- Het bedrag dat je hebt uitgegeven
- Wat je met dat geld gekocht hebt.
- Of het een reguliere (herhalend) uitgave was of een bijzondere (eenmalig).
Reguliere uitgaven zijn dingen als boodschappen, benzine, hypotheek en de energierekening, kortom uitgaven die regelmatig terugkeren. Bijzondere uitgaven zijn verjaardagskadootjes, vakanties, aankopen voor de feestdagen, etc. Aan het eind van de maand heb je nu een keurig overzicht in je huishoudboekje van waar je geld gebleven is.
Stap 2: Uitgaven groeperen
Als je in je huishoudboekje een overzicht gemaakt hebt van al je uitgaven in een maand, is de volgende stap om ze te groeperen. Omdat je in de vorige stap al hebt bijgehouden of een uitgave regulier of bijzonder was, is dat vrij eenvoudig. Alle bijzondere uitgaven tel je bij elkaar op, het bedrag dat je zo krijgt zal zeker niet elke maand hetzelfde zijn, maar je hebt in elk geval een aardige indicatie van wat het zal worden. De reguliere uitgaven kun je nu verder groeperen, bijvoorbeeld alle woonlasten bij elkaar, energiekosten, boodschappen, vervoerskosten, kosten van leningen, etc. Als je dit gedaan hebt, heb je een goed overzicht gemaakt van waar je je geld aan uitgeeft, maar je bent er nog niet helemaal.
Stap 3: Jaarlijkse uitgaven
Je hebt nu een overzicht van je vaste (en variabele) uitgaven zoals je die elke maand doet. Daarnaast zijn er ook nog uitgaven die je niet elke maand doet, maar slechts een of enkele malen per jaar. Voorbeelden hiervan zijn verzekeringen, gemeentelijke en provinciale belastingen, etc. Zoek deze uitaven op in je rekeningafschriften van het afgelopen jaar en zet ze op een rijtje. Tel ze vervolgens voor een heel jaar allemaal op en deel ze door 12: dit zijn de jaarlijkse vaste kosten omgerekend naar een bedrag per maand.
Stap 4: Balanceren, het echte budgetteren!
Zet nu tenslotten al je maandelijkse inkomsten op een rij (meestal is dat alleen maar salaris, dus dat is vrij eenvoudig) en ga op je gemak je maandelijkse inkomsten eens vergelijken met je uitgaven. Als het goed is, moet dit ongeveer bij elkaar passen. Is dat niet zo, dan houd je of elke maand geld over (goed zo!) of je komt elke maand geld tekort. In het eerste geval kun je het beste het maandelijkse verschil automatische laten inleggen op een spaarrekening, maar hierop zal ik in een latere post nog terugkomen. Kom je geld tekort, dan zul je moeten gaan kijken welke uitgaven je kunt verminderen of misschien zelfs helemaal schrappen. Hoe dan ook , door je uitgaven en inkomsten op een rijtje te zetten, krijg je greep op je financiele situatie en kun je elke maand controleren hoe je ervoor staat.
Hoe gaat het nu verder?
Met behulp van bovenstaande methode kun je vrij eenvoudig je uitgaven en inkomsten onder controle krijgen, maar het is allemaal wel handwerk en vrij beperkt wat betreft mogelijkheden. Gelukkig zijn er ook gratis online huishoudboekjes, die je het leven op dit gebied een stuk eenvoudiger maken. Een aantal van deze tools kun je vinden op www.bankingtools.nl, met hun software kun je de hierboven genoemde stappen volautomatisch door je PC laten uitvoeren. Bij sommige banken kun je je huishoudboekje zelfs koppelen aan je betaalrekening, zodat het allemaal automatisch gaat. Bij ING bijvoorbeeld, kun je Tim gebruiken om te budgetteren. Biedt jouw bank een dergelijk service niet aan, dan kun je gebruik maken van www.kasboek.nl of www.huishoudboekje.nl. Het voordeel van dergelijke oplossingen is dat je je budgetinfo altijd beschikbaar hebt en het eenvoudiger is om zaken te groeperen. Maar het belangrijkste is en blijft het krijgen en houden van overzicht en greep op je uitgaven en inkomsten.
[Adsense-bottom]